PEFC-sertifiointi auttaa Huhtamäkeä täyttämään asiakkaiden odotukset

Lue, miten Huhtamäki hyötyy PEFC-sertifioinnista.

PEFC-sertifiointi auttaa Huhtamäkeä täyttämään asiakkaiden odotukset

Vastuullisesti hankittujen pakkausten merkitys

Huhtamäki on johtava kansainvälinen kestävien pakkausratkaisujen toimittaja kuluttajille kaikkialla maailmassa. Innovatiiviset tuotteemme suojaavat mukaan otettavia ja vähittäiskaupasta ostettavia ruokia ja juomia sekä hygieniatuotteita.

Pakkauksella on merkittävä rooli ruoan suojaamisessa. Pakkaus takaa elintarviketurvallisuuden ja hygieenisyyden, vähentää hävikkiä sekä mahdollistaa helpot ja tehokkaat kotiinkuljetuspalvelut ja siten kohtuuhintaisen ruoan saatavuuden.

Vuoteen 2030 mennessä Huhtamäen tavoitteena on olla vastuullisten pakkausratkaisujen ykkösvalinta, ja uskomme, että kiertotalouteen siirtyminen on avain vastuullisuuteen.

PEFC ja hankintaprosessi

Tavoitteemme on tehdä kaikista tuotteistamme kierrätettäviä, kompostoitavia tai uudelleenkäytettäviä. Vuoteen 2030 mennessä yli 80 prosenttia käyttämistämme materiaaleista on uusiutuvia ja kierrätettäviä, ja 100 prosenttia hankkimastamme kuidusta on joko kierrätettyä tai peräisin sertifioiduista lähteistä.

Siksi vastuullisuus ja alkuperäketjun sertifiointi ovat olennaisia osia Huhtamäen raaka-aineiden hankintaprosessissa. Kaikilla Huhtamäen ruokapakkausten tuotantolaitoksilla on PEFC-sertifiointi, ja merkittävä osa tuotannossa käyttämästämme kartongista on peräisin PEFC-sertifioiduista, kestävästi hoidetuista metsistä.

PEFC-sertifioinnin ansiosta vastuullisesti ja kestävästi tuotetun puuraaka-aineen saanti on luotettavaa ja tasaista, mikä varmistaa maailmanlaajuiselle liiketoiminnallemme elintärkeän toimitusketjun turvallisuuden. Huhtamäki toimii maailmanlaajuisesti 37 maassa, mikä korostaa PEFC-sertifioinnin tärkeyttä maailmanlaajuisena standardina, sillä sertifiointi tunnistetaan ja sitä arvostetaan kaikkialla maailmassa. Sertifioinnilla on myös ratkaiseva rooli 2030-tavoitteemme saavuttamisessa sertifioitujen kuitujen osalta.

Kartonkipohjaiset pakkaukset ovat erittäin tärkeässä osassa kestävässä metsänhoidossa. Pienempien puiden harventaminen sellun ja paperin tuotantoa varten on elintärkeää suurempien, rakennuspuuksi soveltuvien puiden kasvulle. Lisäksi European Paper Packaging Alliancen (EPPA) teettämät viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että kertakäyttöinen paperipakkaus on yksi ekologisimmista pakkausvaihtoehdoista, ja ympäristöhyötyjen näkökulmasta se jättää uudelleenkäytettävät vaihtoehdot taakseen. Etenkin take away -ruokien kertakäyttöisten paperipohjaisten pakkausten korvaaminen uudelleenkäytettävillä, kovilla muovisilla vaihtoehdoilla lisäisi hiilidioksidiekvivalenttipäästöjä huikeat 91 prosenttia sekä kasvattaisi makean veden kulutusta 64 prosentilla. [1]

PEFC vastaa kuluttajien odotuksiin ja lisää vastuullisten pakkausten kysyntää

Kasvavia huolenaiheita on lukuisia, kuten ruoan riittävyys, eettinen materiaalinhankinta sekä veden ja maaperän vastuullinen käyttö, ja siksi kuluttajat haluavat lisää tietoa ostamistaan tuotteista ja brändeistä. Kuluttajien kasvanut tietoisuus ulottuu myös tuotepakkauksiin.

Mintel Consulting -konsulttiyhtiön vuoden 2022 vastuullisuusbarometrin [2] mukaan yli puolet kyselyyn vastanneista kuluttajista on sitä mieltä, että suurin vastuu keskeisistä teoista ”maapallon pelastamiseksi” on yksittäisten kuluttajien sijaan valmistajilla ja hallituksilla. Mintelin tulosten kanssa yhteneväinen on myös Trivium Packaging -yhtiön vuoden 2022 Global Buying Green Report [3], joka perustuu 15 000 eurooppalaisen, pohjoisamerikkalaisen ja eteläamerikkalaisen kuluttajan kyselyvastauksiin. Raportista ilmenee, että 86 prosenttia kuluttajista on valmis maksamaan enemmän vastuullisesta pakkauksesta ja että 57 prosenttia ”ei todennäköisesti ostaisi” haitalliseen pakkaukseen pakattuja tuotteita.

Pohjimmiltaan tämä alleviivaa sitä, miten valmistajien ja brändien on tarjottava vastuullisia pakkausvaihtoehtoja, jotka kuluttajien on helppo tunnistaa. Valmius tarjota tällaisia vaihtoehtoja voi lisätä kuluttajien kysyntää sellaisia tuotteita kohtaan, joiden pakkaukset ovat vastuullisia ja valmistettu materiaaleista, jotka ovat uusiutuvia, kierrätettäviä tai kompostoituvia sekä hankittu vastuullisesti.

Huhtamäen osalta PEFC-sertifiointi vastaa läpinäkyvyyden ja selkeyden tarpeeseen kuluttajien keskuudessa kahdella merkittävällä tavalla. Ensinnäkin se varmistaa, että Huhtamäki, asiakkaamme ja heidän loppuasiakkaansa voivat luottaa siihen, että PEFC-sertifioidut materiaalit ovat peräisin kestävästi hoidetuista metsistä ja että niiden jäljitettävyys on tarkastettu riippumattomasti. Toiseksi PEFC-alkuperäketjun sertifiointi ja merkintä on suunniteltu yksinkertaiseksi, läpinäkyväksi ja helppokäyttöiseksi sekä tuottajille että kuluttajille.

Huhtamaki Fiber Foodservice EAO

Viitteet

[1] Comparative Life Cycle Assessment (LCA): ‘Single-use and multiple-use tableware systems for take-away services in Quick Service Restaurants’ –  Prepared by Ramboll Italy for European Paper Packaging Alliance – November 2022

Comparative Life Cycle Assessment (LCA) (eppa-eu.org)

[2] 2022 Sustainability Barometer – Mintel Consulting – 2022 Mintel Group LimitedClosing para here – reference to LCA?

www.mintel.com

[3] Global Buying Green Report 2022 – Trivium Packaging – 2022

Trivium Packaging | Buying Green Report 2022