PEFC-merkillä yritys voi kertoa luotettavasti puupohjaisten materiaalien vastuullisesta hankinnasta

PEFC-merkillä yritys voi kertoa luotettavasti puupohjaisten materiaalien vastuullisesta hankinnasta

6. lokakuuta 2024 PEFC-uutiset

Hankinnan vastuullisuus on kiinteä osa yrityksen vastuullisuustyötä. Yrityksen arvoketjuja voi tarkastella taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen kestävyyden kannalta. Omassa organisaatiossa voi käydä läpi erilaisia materiaalivaihtoehtoja ja niiden ympäristö- sekä kustannusvaikutuksia. Myös tuotteen pakkaus ja sen materiaalivalinnat on hyvä miettiä tarkkaan.

Miten kertoa kuluttajalle luotettavasti, että tuotteen valmistuksessa on käytetty kestävästi hoidetuista metsistä peräisin olevaa puuta? Usein tuotemainonnassa väitetään ilmoitusluonteisesti, että tuotteet on valmistettu kestävästi hoidetuista metsistä peräisin olevasta puusta. EU kiinnittää omalla lakialoitteellaan huomiota viherpesun torjuntaan sekä kuluttajia harhaanjohtavien vastuullisuusviestien vähentämiseen. Ympäristömerkkien maailmassa, kolmannen osapuolen todentamat sertifioinnit, kuten PEFC tarjoavat kuluttajalle luotettavan vaihtoehdon. Ulkopuolinen taho on varmistanut, että materiaali on peräisin sertifioiduista metsistä ja kuluttajalla on mahdollisuus tunnistaa nämä tuotteet PEFC-merkistä. On hyvä muistaa, että kuluttajat luottavat tuotteen vastuullisuudessa eniten kotimaisuuteen, ulkopuolisen varmentamaan ympäristö- tai sertifiointimerkkiin ja raaka-aineen valintaan (FIBS 2022).

PEFC-merkin käyttö tuotteissa osoittaa, että tuotteeseen käytetty puu on peräisin sertifioiduista metsistä ja kontrolloiduista lähteistä. PEFC on maailman laajin kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä, joka edistää ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää metsätaloutta. PEFC-sertifioitua metsää on maailmassa 280 miljoonaa hehtaaria, ja puun alkuperän seurannan sertifioinnin piirissä on yli 20 000 yritystä.

PEFC-merkin voi löytää monista tunnetuista brändeistä, jotka on valmistettu sertifioidusta puupohjaisesta materiaalista.  On hyvä muistaa, että myös puunjalostusketjun ulkopuoliset yritykset - brändinomistajat ja jälleenmyyjät – voivat viestiä luotettavasti sidosryhmille ja asiakkaille vastuullisuudesta PEFC-merkin avulla. Esimerkiksi jos itse tuote ei ole puupohjainen, sen pakkaus saattaa olla. Silloin brändinomistaja voi viestiä vaivattomasti pakkauksen vastuullisesta alkuperästä käyttämällä siinä pakkausvalmistajan omaa PEFC-merkkiä.

Yritysten ja brändinomistajien kannattaakin harkita omassa vastuullisuusviestinnässään mahdollista PEFC-merkin hyödyntämistä. Mikäli asia kuulostaa ajankohtaiselta, suosittelemme olemaan yhteydessä suoraan PEFC Suomen toimistoon.

Tilaa uutiskirjeemme