Kuluttajien vastuullisuusvaatimuksiin vastaaminen ja PEFC-merkin rooli
Kaikki rakentamisen kaupan alan yritykset miettivät osaltaan mitä on vastuullisuus ja miten se näyttäytyy toiminnassa, toteaa Minna Liuksiala, Rasi ry:n toimitusjohtaja.
Kuluttajien vastuullisuusvaatimuksiin vastaaminen ja PEFC-merkin rooli
9. joulukuuta 2024 Yhteistyöt
Kaikki rakentamisen kaupan alan yritykset miettivät osaltaan mitä on vastuullisuus ja miten se näyttäytyy toiminnassa. Tätä kehitystä on ajanut niin yritysten oma huoli ihmisistä ja ympäristöstään, kasvava regulaatio kuin asiakkaiden huoli vastuullisista valinnoista. RASI ry:n 2023 tehdyn tutkimuksen mukaan toimialamme asiakkaista 64 % kiinnittää hankintapäätöksissään huomiota tuotteiden vastuullisuuteen ja vain 15 %:lle asiakkaista vastuullisuus ei ole merkittävä tekijä. Kolmannes vastaajista kertoi olevansa myös valmis maksamaan vastuullisesti tuotetusta tuotteesta enemmän. 40 % vastaajista kertoi hakevansa tietoa tuotteen vastuullisuudesta kaupasta, ja tuotteen sertifikaatit kuten PEFC olivat tärkeitä tai erittäin tärkeitä joka neljännelle vastaajista.
Puusta valmistetut tuotteet ovat iso osa rakentamisen kaupan myynnistä. Suurin osa tuotteista tulee suomalaisilta sahoilta, mutta yritykset myös tuovat merkittävän määrän puusta valmistettuja tuotteita EU:n ulkopuolelta. Kaupalle on tärkeää pystyä osoittamaan vastuullinen toiminta ulkopuolisen ja riippumattoman lähteen toimesta ja PEFC sertifioinnin avulla voidaan kertoa asiakkaille tieto vastuullisuudesta. Kauppa nostaa markkinoinnissa ja myymäläinformaatiossaan esille myös PEFC merkkiä ja sen merkitystä.
EU:n metsäkatoasetus tuo kasvaneita velvoitteita niin puutavaran maahantuojille kuin kaupan toimijoillekin. Puurakentamisella on myös iso merkitys koko rakentamisen hiilijalanjäljen vähentämisessä, sillä puun käyttöä lisäämällä pienennetään rakentamisen hiilijalanjälkeä ja puurakennusosat toimivat pitkäaikaisina hiilivarastoina. Metsäkatoasetus haastaa yritysten ympäristöraportointia ja velvoittaa erityisesti isoja kaupan alan yrityksiä laajasti ja aiempaa tarkemmin raportoimaan myymänsä puutavaran alkuperästä.
Metsäsertifiointi tukee näiden velvoitteiden täyttämisessä. Suomessa suurin osa talousmetsistä on PEFC-sertifioituja. Metsäsertifioinnilla todennetaan, että metsiä hoidetaan standardin asettamien vaatimusten mukaisesti ja standardit asettavat vaatimuksia sekä metsien hoidolle ja käytölle että puuraaka-aineen alkuperän seurannalle. PEFC-sertifikaatti ja siitä kertova PEFC-merkki auttavat yrityksiä vastaamaan kuluttajien kasvaviin vastuullisuusodotuksiin ja osoittamaan, ettei tuotteisiin käytetty puu ole aiheuttanut esimerkiksi metsäkatoa. Sertifikaatti ei ole vapaalippu velvoitteista, mutta se on tukena EU:n velvoitteiden täyttämisen osoittamisessa. Merkin avulla kuluttaja tietää, että tuotteen alkuperä on selvillä ja se tarjoaa kuluttajalle mahdollisuuden tehdä vastuullisia valintoja.
Minna Liuksiala, Rasi ry, toimitusjohtaja
Jenni Piela, PEFC Suomi, markkinointipäälikkö