Puurakentamisen materiaalit kestävästi hoidetuista metsistä

18.3.2021

Maaliskuussa tutustumme puurakentamisessa tarpeellisten CLT-levyjen valmistajaan CrossLamiin Kuhmossa.  CLT-levyt (Cross Laminated Timber) ovat massiivipuusta tehtyjä rakennuslevyjä, jotka koostuvat ristikkäin liimatuista lamelli- eli puulevykerroksista. 

Puurakenteinen talo sisältäpäin, rakennettu vastuullisesta CLT-levystä

Kuva: CrossLam

”Valmistamme CLTlevyä rakennusteollisuuden tarpeisiin. Pääkohteitamme ovat CLT-moduulikerrostalot, julkiset rakennukset ja CLT-runkoiset pientalot. CLT:n käyttö on kasvanut kotimaassa tasaisesti mahdollistaen meille yrityksemme kasvun ja kehittymisen. Tavoitteemme on kaksinkertaistaa liikevaihtomme seuraavan kolmen vuoden aikana,” Oy CrossLam Kuhmon myyntijohtaja Ville Manninen kertoo yrityksen näkymistä.

”Toimimme tällä hetkellä pääosin kotimaassa, mutta käymme keskustelua pohjoismaisten toimijoiden kanssa yhteistyöstä. Ruotsin ja Norjan markkinat kiinnostavat.”

Vessa, jossa puisia yksityiskohtia, hyllyt ja päätyseinä

Kuva: CrossLam

CLT-levystä voi rakentaa mm. kerrostaloja, pientaloja, vapaa-ajan asuntoja ja meluesteaitoja. Rakenteellisilta ominaisuuksiltaan levyt ovat jäykkiä ja kestäviä, mutta painavat vain viidesosan esimerkiksi betonin painosta. CLT mahdollistaa myös korkean puurakentamisen: Vancouveriin on rakennettu 53 m korkea opiskelija-asuntola ja Norjassa rakennetaan taloa, joka nousee yli 80 metriin. 

Tuupalan puukoulu Kuhmossa on yksi eniten näkyvyyttä saavuttaneista hankkeistamme. Olemme toimittaneet rungon noin 20 puukerrostaloon ja 200 pientaloon. Tänä vuonna Crosslamin CLT on näkyvästi esillä Finlandia-talon väistötiloiksi suunnitellussa Pikku-Finlandiassa”, Ville Manninen kertoo. 

Crosslamin käyttämä puutavara tulee valtaosin Kuhmo Oy:n sahalta Kainuusta, PEFC-sertifioiduista metsistä. Crosslamilla on ollut lähes perustamisesta asti PEFC-sertifikaatti. ”Hyödynnämme sertifikaattia markkinoinnissa ja tarjouksissa vastuullisuuden osoituksena. Vastuullisuus on yksi yrityksemme arvoista ja markkinointivalttejamme. Haluamme toimia vastuullisesti ja kestävästi kaikessa toiminnassamme,” Manninen kertoo. ”Ympäristömerkkien merkitys tulevaisuudessa varmasti kasvava. Keskustelu hiilen sidonnasta ja hiilinieluista voimistuu, joten meille on tärkeää, että voimme kertoa toimintamme vastuullisuudesta.” 

Group 12 Created with Sketch.