Puualan ammattitaitoa jo kolmannessa sukupolvessa

28.2.2018

Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva Jurva on tunnettu puumuotoiluosaamisestaan ja huonekaluteollisuudestaan. Jurvalaista osaamista parhaimmillaan edustaa huonekaluja alan suurimmille yrityksille toimittava Senkki Oy. Veljensä kanssa yrityksen operationaalista toiminnasta vastaava Pasi Mäenpää arvelee saaneensa halun yrittämiseen jo verenperintönä: ”Vahvan puualan osaamisen takia Jurva on Senkille luonteva kotipaikka, ja meillä on myös sukujuuria täällä,” Mäenpää kuvaa suhdetta perinteikkääseen käsityöläispaikkakuntaan.

Jo kolmannessa sukupolvessa toimivan perheyrityksen osaaminen on keskittynyt erityisesti tuolien valmistukseen, nykyisen painopisteen ollessa huonekalujen komponenteissa – yritys valmistaa noin 2000 erilaista komponenttia.

Puu on kasvava sisustustrendi – tieto alkuperästä tarjoaa kilpailuedun 

Isku, Artek, Stark, Fiskarin Laatupuu… Lista Senkin yhteistyökumppaneista on kattava. Mäenpää puhuu mieluummin kumppaneista kuin asiakkaista: ”Kumppanuuksien taustalla on yhteistyötä vuosista vuosikymmeniin, hengitämme samaa ilmaa.” Asiakasyrityksilleen Senkki valmistaa komponentteja sekä kokoaa ja viimeistelee huonekaluja. Pelkästä huonekaluteollisuuden alihankkijasta puhuminen antaisi toiminnasta kapean kuvan. ”Toimitamme kumppaneillemme kaikkea pelkistä komponenteista aina valmiisiin huippudesigntuotteisiin saakka.” Materiaalina puu on palannut vahvasti sisustamisen trendeihin. ”Uusiutuvuutensa ja kestävyytensä lisäksi puu luo sisustukseen lämpöä. Erityisen vahvasti puutrendi näkyy julkisessa kalustamisessa, nyt esimerkiksi toimistoja kalustetaan puulla,” arvioi Mäenpää nykyisiä sisustustrendejä.

Laaja kumppaniverkosto kannusti myös puun alkuperän seurannan sertifikaatin hankintaan vuonna 2013. ”Olimme pohtineet sertifikaatin hankintaa jo aiemmin, ja lopullisen sysäyksen päätökselle antoi kumppaneiltamme saadut viestit. He halusivat sertifioitua puuta, joten päätimme laittaa asian kuntoon. Kestävän kehityksen edistämisen lisäksi näemme sertifioinnin kilpailuetuna, ja sertifikaatin vaatimat auditoinnit laskemme markkinointikuluiksi. Kestävyyden merkitys on alalla kasvava trendi – ne toimijat, joilta ei vielä löydy sertifikaattia, joutuvat pohtimaan näitä asioita tulevaisuudessa. Esimerkiksi kansainvälisten toimijoiden kanssa tekemisissä oltaessa sertifikaattia pyydetään aina,” summaa Mäenpää kestävän alkuperän merkitystä alalla.

Kuvat: Senkki Oy